Galeria TPSP „Przy Bramie”

ul. Grodzka 36
www.tpsp-lublin.pl
Wystawy czynne: 19.00 – 24.00

W Galerii TPSP „Przy bramie” będzie można obejrzeć wystawę malarstwa i rzeźby autorstwa Tomasza Tomaszewskiego i Radosława Kelera.


Tomasz Tomaszewski                        
               


Na wystawie w Noc Muzeów i Galerii zaprezentuje dwie kompozycje:

- jedna instalacja- z dwustronnego lustra 150x100 cm i papierowych form
symetrycznie rozłożonych po obydwu stronach

- druga instalacja- obiekt o charakterze architektonicznym, zbudowany z
wielokrotnie powtarzanego prostego modułu P otrzymanego z kartki A3

Urodził się w 1966 r. we Wrocławiu. W latach 1991-1997 studiował rzeźbę w
Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Dyplom w pracowni prof. Alojzego
Gryta, u którego pracował jako asystent w pracowni Projektowania Rzeźby i
Kształtowania Otoczenia w latach 1998-2007. W 2007 roku obronił pracę
doktorską z dyscypliny artystycznej: Sztuki Piękne. Od 2008 r. pracował jako
asystent w pracowni rzeźby prof. Zbigniewa Makarewicza. Od 2009 r. pracuje
na stanowisku adiunkta w Katedrze Rzeźby ASP we Wrocławiu. Od 2012 r.
pracuje jako adiunkt w Pracowni Projektowania Rzeźby w Architekturze i
Urbanistyce pod opieką prof. Christosa Mandziosa. Jest członkiem ZPAP.

Tomasz Tomaszewski tworzy rzeźby, kompozycje przestrzenne, instalacje, w

których bada zjawisko odbicia. Wykorzystuje lustra szklane, metalowe,
czarne odbijające powierzchnie itd. Stara się uzyskiwać formy, w których
suma realnych obiektów i ich obrazów buduje wspólnie zaskakującą nową
wartość. Ma na tym polu pewne oryginalne odkrycia związane z
półprzepuszczalnymi ekranami z luster. Stara się wykorzystywać te
doświadczenia w propozycjach rzeźby dla architektury i przestrzeni
publicznej (Deszcz do nieba - 2012, Gdańsk, jedna z propozycji konkursowych
dla Ronda Granicznego we Wrocławiu - 2009 czy wcześniejsza propozycja
konkursowa Bramy Trzeciego Tysiąclecia we Wrocławiu - 2006).*

Innym obszarem jego badań, przecinającym się z tamtym, jest eksploracja

wody jako materii rzeźbiarskiej. Korzysta z wielu cech fizycznych,
plastycznych jak i bagażu znaczeń kulturowych wody. Gra takimi
możliwościami jak odbicie, przeźroczystość, załamanie światła, formowanie
materii poddawanej kształtom naczyń, układającej się w poziomie, niosącej
wypierane ciężary brył, stanowiącej przestrzeń dla dziania się - na
powierzchni i w objętości. W pracach korzysta z symboliki wody, z odniesień
do duchowości, religii, z symbolicznej granicy jaką wytwarza pełna lub
częściowa "niedostępność" wody. Doświadczenie w działaniach związanych z
wodą również wykorzystuje w pracach związanych z architekturą (Stół,
Gdańsk, 2011; Horyzont, Plac Polski, Wrocław, 2011; Razem, Tarnogród, 2012)*

Kolejnym polem jego aktywności jest projektowanie rzeźby w przestrzeni

architektonicznej, w krajobrazie. Uczestniczy w konkursach w tej dziedzinie
i ma na tym polu pewne sukcesy.*

*I miejsce (ex equo) w konkursie na fontannę dla Rynku we Wrocławiu, bez

realizacji, 1996; **I miejsce w konkursie na Izbę Pamięci Kręgu z
Krzyżowej, 1997, realizacja 1998; **II miejsce w konkursie na Pomnik
Cmentarz Nieistniejących Cmentarzy w Gdańsku, 2000; **I miejsce w konkursie
na Pomnik Wspólnej Pamięci we Wrocławiu, 2005, realizacja 2008; **III
miejsce w międzynarodowym konkursie na opracowanie koncepcji pomnika
upamiętniającego ofiary katastrofy lotniczej, która miała miejsce pod
Smoleńskiem 10 kwietnia 2010r., Orońsko 2012.

Prace Tomasza Tomaszewskiego:








Radosław Keler                                

W Noc Muzeów i Galerii Radosław Keler zaprezentuje wystawę rzeźb kamiennych, głównie aktów. Kamień– głównie marmur. Skala prac głównie ok. 1:3 w stosunku do naturalnej wielkości.

Urodził się w 1977r. w Brzegu Dolnym. Dyplom na kierunku Rzeźba w pracowni
prof. Zbigniewa Makarewicza w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu w 2005 r.
Od 2007 r. asystent w Pracowni Technik Rzeźbiarskich - Kamień, prowadzonej
przez prof. Ryszarda Gluzę w Katedrze Rzeźby na Wydziale Malarstwa i Rzeźby
ASP we Wrocławiu.

Zafascynowany pięknem tradycyjnych materiałów, a w szczególności
naturalnego kamienia, inspirowany ludzkim ciałem i kunsztem dawnych
mistrzów, łączy w swojej twórczości nowoczesność z klasyką.

Rysowanie i modelowanie z natury to bardzo istotna część procesu twórczego.
Studium aktu to temat niezbędny i rozległy, pobudzający do coraz to nowych,
bardziej bezpośrednich poszukiwań. Obserwując wnikliwie godzinami
skomplikowaną budowę ludzkiego ciała i złożone przechodzenie jednych form w
drugie, bądź odwrotnie, starając się uchwycić w ciągu kilku minut to co
najistotniejsze za pomocą syntezy, odrzucając wszelkie zbędne szczegóły,
stara się dotrzeć do sedna, do prawdy o człowieku.

Prace Radosława Kelera:









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz